måndag 11 maj 2009

Gravid vegan

Jag Ulla har varit gravid 4 gånger. Det har varit lätta graviditeter utan större problem än lite ryggont. Ingen på MVC var särskilt intresserad av min annorlunda kosthållning. Jag tror inte heller att de förstod vad den innebar. Jag har senare hört att många gravida veganer har skickats till dietist för att få kostråd, trots att dietisten många gånger haft mindre kunskaper än den gravida mamman. Jag har varit noga med att ta extra tillskott av vitamin B12 samt Blutsaft för att ha bra järnvärden. Under vintern har jag tagit kosttillskott med vitamin D och kalk. Jag har även ätit extra mycket grönt tex gröndrink på grönkål eller nässlor som jag mixat med vatten och silat. Jag har även varit noga med motion och lagt upp ett träningsprogram som innehållit simning, promenader, gymnastik och yoga. I slutet av graviditeterna har jag strikt begränsat saltintaget samt druckit te på hallonblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar